Lühidalt ...

... et mis värk on.

Aasta oli vist 1982., kui Eesti Telefilmi tööle läksin. Meid oli ETV fotoosakonnas kokku 4 piltnikku. Särav isiksus ja mu vaimne mentor Ülo "Päike" Josing ahvatles mind 1984. aastal rallit pildistama. Ja nii see algas. Sporditoimetuse kaudu sain tuttavaks Kadrina EPT tiimi Leho Karjus - Märt Ilvesega. Sai päris palju nende tehnilisega ringi sõidetud. Mõne aasta pärast viis elu mind kummalisel viisil kokku Lustivere sõitjate Joel Tammeka - Ants Kulgeveega. Siis tulid sujuvalt Kurgjärve trennilaagrid, kus kohtusin teiste liidukoondise sõitjatega. Tegelikult oli huvitav ja unustamatu periood mu elust.


Kahjuks on hetkeseis selline, et kõik imetlevad, silmad suured, tänakuid, aga oleme unustusehõlma jätnud need mehed, kelle sõidukombinesooniks olid dressid ja tungrauaks varurehv. Au neile, oma aja gladiaatoritele! Esimesed sõidud said pildistatud nagu tavalist pildireportaaži. Olin siis veel noor mees ja veri vemmeldas. Ega mind eriti ei huvitanud, kes sõidab. Meeldis eelnevalt oma trass "maha panna", mis sel ajal toimus raamatu "Mina ja tänav" vahel olnud Eesti kaardi järgi. Noorem, GPS-i seltskond ei tea, et see kaart koosnes punktidest ja nende vahel olevatest sirgjoontest. Vot siuke värk. Aga ETV-s oli koopiamasin, mille roolis oli Sirje Soo. Siis sai althõlma otsitud-paljundatud 1939. aasta Eesti kaarte, kus olid ka külavaheteed peal. Oh seda lusti! Kuigi fotomaailm oli sel ajal must-valge ja AK pilte retušeeriti oravakarvadest pintsliga (kui aega oli) või tavalise pliiatsiga (kui aega ei olnud), siis õnneks jätkus mul kangust pildistada raskesti kättesaadavale ORWO värvinegale. „Mida sa jändad selle värviga, ega sealt pilti saa,“ oli domineeriv arvamus. Aga õnneks jäin oma arvamuse juurde ja nüüd, 35 aastat hiljem saan alles oleva materjali sisse skaneerida ning talutavalt vaadatavaks muuta. "Täielik nostalgialaks," on üsna tavaline kommentaar.


Missioon

Kuna hammas raamatu väljaandmise peale ei hakka, siis tulemuseks ongi see veebsait. Võib-olla ongi parem - jäävad puud metsa kasvama ja kliimaaktivistid saavad suu naerule. Muidugi, ka serverid soojendavad õhku, sulatavad jäävälju ja teevad elu muudmoodi põrguks, sest nii palju kassipilte on ...

Loodan, et sellest saab suureneva infomahuga koht, mis püüab jõudumööda pildil hoida rallispordi alguaegade mälestust. Kaamera ikooni alt leiate pildigaleriisid aastate või sündmuste kaupa. Piltidel on rõhk inimesel, mitte niipalju autodel. Igal võimalusel olen jäädvustanud mehhaanikute tööd, sest nemad on alati taustal ja pimedas, kuigi tähtis osa tiimi edust on nende kätes. Failiikooni tagant vupsavad välja erinevad lood erinevates teostustes. Kontaktandmed leiab Ümbriku seest. Seda juhuks, kui on soov näiteks mõnda pilti soetada või kasutada. Galeriides on ikkagi maha skaneeritud pildimaterjal suhteliselt madala resolutsiooniga, kuid andmebaasi pildid on suuremahulised failid. tagant pääseb samanimelisele sotsiaalmeedia veebilehele.

Tänan teid, kes aitasid projekti teostada.

  • Ülo Josing - suur Juht ja rajavalgustaja.
  • Are Eller - kontakt ETV Sporditoimetuses ja rallimaailmas.
  • Kõik rallitiimid, kellega on olnud au koos ajalugu jäädvustada.
  • Anne Kanketer - minu väike, aga kange Muusa. Ilma temata oleks palju asju tegemata.
  • Levo Tohva Matkajuht OÜ-st - abi eest skaneerimise raudvaraga.